Vitlöksstekt brysselkål med mandel och tranbär i gruppen Recept / Snabblagat hos Green Warrior (julkalender_lucka02)

Vitlöksstekt brysselkål med mandel och tranbär

Brysselkål är en underskattad grönsak på julbordet! Med väldigt få medel kan man få den att smaka riktigt gott och på nolltid har du ett grönt tillbehör till julmiddagen.
Tillagningstid: 15 min  /  4 portioner  /  Av: Sanna Karlin

Ingredienser

500 g färsk brysselkål
2 stora klyftor vitlök
Salt, peppar
1 dl torkade tranbär
1 dl mandel
En klick vegansk smör/olja att steka i

Gör så här

Dela brysselkålen på mitten. Fyll en stekpanna med 1 cm djupt vatten och låt koka upp. Häll sedan i brysselkålshalvorna och täck stekpannan med ett lock. Låt brysselkålen ångkoka i 2-3 minuter. De ska fortfarande vara lite krispiga. Rör om då och då.

Ta sedan av locket och låt resterande vatten ånga bort. Pressa över vitlöken och tillsätt lite vegansk smör eller olja. Rör runt så att all brysselkål blandas med vitlöken och stek i någon minut tills den fått fin färg. Krydda med salt och svartpeppar.

Häll den vitlöksstekta brysselkålen i en serveringsskål och strö över halverade mandlar och torkade tranbär. Servera!

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Burritobowl
Burritowolen är den perfekta måltiden när du är sugen på något riktigt gott men inte vill spendera mycket tid i köket. Om du har överblivet ris i kylen går det på ett par minuter att slänga ihop. Det bästa med en buritobowl är att du...
Chailatte med vanilj
Hösten är här! Och då kan man behöva något värmande att mysa till det med. Denna chailatte med vanilj är perfekt om du vill ha något snabbt men som ändå sätter guldkant på vardagen.
Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Chili- & paprikarostade kikärtor med quinoa och avokadosallad
Denna härliga rätt blir en snabb och mättande lunch eller middag! På bara 30 minuter har du en måltid som är både kryddig, krämig och proteinrik.
Antal: