Recept på Chiapudding Recept på Chiapudding från Green Warrior

Chiapudding

En chiapudding är ett perfekt mellanmål eller frukost! Krämig konsistens och med en god smak av vanilj och färska bär ger det dig en bra start på dagen.
Tillagningstid: 20 min  /  2 portioner  /  Av: Sanna Karlin  /  0/5

Ingredienser

Chiapudding:
1 dl kokosmjölk
3 dl mandelmjölk
1 tsk lönnsirap
En nypa vanilj
7 msk chiafrön (jag använde vita chiafrön)

Toppings:
Färska bär och hackade nötter, jag använde jordgubbar och pistagenötter

Gör så här

Blanda alla ingredienser utom chiafröna till din chiapudding i en skål. Tillsätt sedan chiafröna och blanda väl.

Chiafröna kommer först att sjunka till botten av vätskan. Rör om ofta de första 5 minuterna så att fröna kan dra åt sig vätskan utan att fastna som en klump i botten på din skål.

Efter ca 5 minuter märker du att det istället blivit en mer jämn massa och det inte blir en så stor separation mellan chiafröna och vätskan. Rör då om mer sällan och efter totalt 10 minuter borde din pudding vara blandad nog att hälla upp i två portionsskålar.

Ställ chiapuddingen i kylen i minst 10 minuter så att den får stelna ytterligare. Du kan med fördel förbereda din chiapudding dagen innan du ska äta den, se bara till att ha ett lock på din burk.

Innan du äter din chiapudding, toppa med hackade nötter och bär. Sedan är det bara att servera!

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Nötgranola
Denna granola är superenkel att göra och perfekt att ha hemma i skafferiet. Granolan du köper i butiken är oftast väldigt dyr och innehåller allt för mycket vitt socker. Med detta recept kan du istället göra en godare, hälsosammare granola för...
Vegansk smörgåspastej
Denna veganska pastej är ett gott pålägg på smörgåsen tillsammans med inlagd gurka, eller varför inte som fyllning i en vegansk smörgåstårta?
Veganska scones & chiasylt
Scones är perfekt för en extra lyxig frukost eller helgbrunch! Här serverar vi dem med vegansk cream cheese och en snabb hemmagjord sylt på björnbär och blåbär.
Antal: 
Har du testat detta recept?
Lämna gärna ett betyg så fler kan se vad du tyckte om det!

Det här receptet har inga recensioner än. Bli först med att lämna ett betyg och få en digital vegokram!