Värmande paprikasoppa med mynta i gruppen Recept / Snabblagat hos Green Warrior (recept_2018_09_18_33)

Värmande paprikasoppa med mynta

Värmande soppa med en härlig röd färg, paprikorna ger karaktär och mynta bryter av härligt. En snabblagad rätt för höstmyset!
Tillagningstid: 20 min  /  2 portioner  /  Av: Daniel Askås

Ingredienser

4 röda paprikor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 dl vatten
Ca. 1 msk citronsaft
Svartpeppar och salt
Myntablad

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj, kärna ur och dela 4 röda paprikor i halvor. Placera dessa på en plåt med bakplåtspapper.

Stek paprikorna i ugnen i ca. 15 minuter, till dom börjar få lite färg på skalen.

När paprikorna är färdiga, ta ut plåten och ställ dom på svalning.

Hacka 1 gul lök i små bitar och pressa 2 vitlöksklyfor. Pressa en citronhalva i juicepress.

Ta fram din matberedare och lägg i paprikahalvorna med lite vatten och kör tills paprikorna är mixad slät.

Häll i paprikamixen tillsammans med ca. 4 dl vatten i en gryta/kastrull och låt koka upp, häll i den hackade löken tillsammans med vitlöken, låt puttra på svag värme i totalt ca. 10 min.

Häll i citronsaften, krydda med salt och svartpeppar och smaka av.

Servera soppan med myntablad.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Burritobowl
Burritowolen är den perfekta måltiden när du är sugen på något riktigt gott men inte vill spendera mycket tid i köket. Om du har överblivet ris i kylen går det på ett par minuter att slänga ihop. Det bästa med en buritobowl är att du...
Chialatte med vanilj
Hösten är här! Och då kan man behöva något värmande att mysa till det med. Denna chailatte med vanilj är perfekt om du vill ha något snabbt men som ändå sätter guldkant på vardagen.
Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Chili- & paprikarostade kikärtor med quinoa och avokadosallad
Denna härliga rätt blir en snabb och mättande lunch eller middag! På bara 30 minuter har du en måltid som är både kryddig, krämig och proteinrik.
Antal: