Lila smoothiebowl med hemmmagjord granola i gruppen Recept / Snabblagat hos Green Warrior (recept_2018_09_18_16)

Lila smoothiebowl med hemmmagjord granola

Smoothiebowls är den perfekta lyxfrukosten! Denna är dessutom toppad med vår hemmagjorda granola, som är så god att du kommer vilja äta den utan ha någonting till. Granolan är även god att ha som topping på nicecream.
Tillagningstid: 20 min  /  2 portioner  /  Av: Sanna Karlin

Ingredienser

Till smoothien:
ca 4 bananer (beroende på storlek)
4 dl frysta bär (vi använde 2 dl bjönbär, 1 dl hallon och 1 dl blåbär)
ca 2-4 dl vatten (beroende på önskad konsisens)
Frukt, bär och nötter att toppa med (vi använde fikon, kiwi, banan, hallon, gojibär och kokos)

Till granolan:
1 dl havregryn
3 msk kokos
1.5 msk krossade linfön
2 msk finhackade hasselnötter
Lite vaniljpulver, massa kanel (vi gillar kanel!)
ca 2-4 msk lönnsirap

Gör så här

Börja med granolan. Blanda alla torra ingredienser i en skål och tillsätt sedan sirapen. Smeten ska bli fast och kletig, men fortfarande smulig.

Sprid ut granolasmeten på ett bakplåtspapper i lagom stora klumpar och grädda i ugnen i 5-10 minuter på 150 grader. Den ska få lite färg och kommer dofta ljuvligt, men se upp så den inte bräns. Låt sedan granolan svalna på plåten medan du gör smoothien.

Mixa bananer, vatten och de frysta bären i en mixer tills den har en jämn och fin konsistens. För en lite matigare version kan du även tillsätta en avokado i blandningen.

Sleva upp smootien i två tallrikar och toppa med skivad frukt, bär, nötter och frön - ta vad du gillar eller använd samma som oss.

Toppa sedan med granolan. Om det mot förmodan skulle bli granola över så kan du spara den i en lufttät glasburk i rumstemperartur i upp till 3 veckor. Du kan därför även göra en större sats granola i förväg, så du har den klar när du behöver den.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Burritobowl
Burritowolen är den perfekta måltiden när du är sugen på något riktigt gott men inte vill spendera mycket tid i köket. Om du har överblivet ris i kylen går det på ett par minuter att slänga ihop. Det bästa med en buritobowl är att du...
Chialatte med vanilj
Hösten är här! Och då kan man behöva något värmande att mysa till det med. Denna chailatte med vanilj är perfekt om du vill ha något snabbt men som ändå sätter guldkant på vardagen.
Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Chili- & paprikarostade kikärtor med quinoa och avokadosallad
Denna härliga rätt blir en snabb och mättande lunch eller middag! På bara 30 minuter har du en måltid som är både kryddig, krämig och proteinrik.
Antal: