Kikärtsomelett med grönsaksfyllning i gruppen Recept / Snabblagat hos Green Warrior (recept_2019_03_10)

Kikärtsomelett med grönsaksfyllning

En vegansk omelett är en rolig frukost eller snabb lunch som kan varieras på många olika sätt! Kikärtsmjölet gör omeletten proteinrik och mättar länge, och svavelhalten i det svarta saltet Kala Namak ger en äggliknande smak. Tillsätt mer av denna krydda för att få ännu mer äggsmak eller byt ut det mot vanligt salt om så önskas.
Tillagningstid: 20 min  /  1 portion  /  Av: Sanna Karlin

Ingredienser

Omeletten:
1/4 tsk bakpulver
1 dl kikärtsmjöl
1 1/2 msk näringsjäst
1.5 dl sojamjölk
½ - 1 krm svart salt, svartpeppar, ¼ tsk gurkmeja, en nypa vitpeppar

Fyllning:
En näve babyspenat
1 tomat
En bit röd paprika
En klyfta vitlök
Salt och svartpeppar

Gör så här

Stek skivad tomat och skivad paprika i en stekpanna i en skvätt vatten tillsammans med en klyfta pressad vitlök. Krydda med salt och svartpeppar. När tomaterna och paprikan fått lite färg, tillsätt spenaten och stek ytterligare en minut. Flytta sedan över de stekta grönsakerna till en skål och lägg ett lock ovanpå, så att värmen behålls.

Vispa ihop alla ingredienser till omeletten i en bunke. Häll den sedan i en medelvarm stekpanna i ett jämnt och fint lager, som en pannkaka. Vänta i ett par minuter tills bubblor har formats i ytan och omeletten blivit genomstekt till över hälften. Vänd försiktigt omeletten med en stekspade och stek andra sidan i någon minut tills hela omeletten är genomstekt.

Lägg upp omeletten på en tallrik, fördela fyllningen över ena halvan av den och vik sedan över den andra halvan över fyllningen.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Burritobowl
Burritowolen är den perfekta måltiden när du är sugen på något riktigt gott men inte vill spendera mycket tid i köket. Om du har överblivet ris i kylen går det på ett par minuter att slänga ihop. Det bästa med en buritobowl är att du...
Chailatte med vanilj
Hösten är här! Och då kan man behöva något värmande att mysa till det med. Denna chailatte med vanilj är perfekt om du vill ha något snabbt men som ändå sätter guldkant på vardagen.
Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Chili- & paprikarostade kikärtor med quinoa och avokadosallad
Denna härliga rätt blir en snabb och mättande lunch eller middag! På bara 30 minuter har du en måltid som är både kryddig, krämig och proteinrik.
Antal: