Grön juice med citron, gurka & grönkål i gruppen Recept / Snabblagat hos Green Warrior (2018_09_18_03)

Grön juice med citron, gurka & grönkål

Att juicea grönsaker var något som jag själv var väldigt skeptisk emot bara för några veckor sedan. Jag hade provat mig fram lite smått och alltid blivit väldigt besviken på resultatet. Men eftersom grön juice är ett fantastiskt sätt att öka intaget av gröna bladgrönsaker samtidigt som man ger kroppen en vitamin- och mineralboost och ger sin hy en helt ny lyster bestämde jag mig för att prova igen. Och jag är så glad att jag gjorde det!
Tillagningstid: 15 min  /  2 portioner  /  Av: Sanna Karlin

Ingredienser

En halv stor gurka eller zucchini
En halv citron
En halv huvud Romansallad
Några kvistar grönkål
3 syrliga äpplen, jag brukar blanda Granny Smith och Pink Lady

Gör så här

Skölj frukten och grönsakerna och dela allt i lagom stora bitar så de passar din juicemaskin. Att juicea bladgrönt fungerar bäst i långsamtgående juicepressar som sakta maler ner ingredienserna istället för centrifugmaskiner som i hög hastighet roterar och river sönder frukterna och grönsakerna. Detta är för att bladgrönt, som salladssorter, spenat och grönkål har ett så lågt vatteninnehåll jämfört med tex gurka och apelsiner. Jag använder en Wilfa JuiceMaster som är en väldigt prisvärd juicepress.

Börja med att juicea de ingredienser med högst vatteninnehåll. Jag tar alltid gurka/zucchini först följt av citron. Äpplen är väldigt bra på att täppa igen de flesta typer av juicemaskiner, så jag juicear alltid romansalladen och grönkålen innan, och spar äpplena till sist.

Häll juicen genom en sil i ett glas och drick upp den direkt för bästa möjliga näringsintag.

Själv tycker jag att denna juice smakar kiwi, trots att den inte alls innehåller det. Och ju oftare du dricker grön juice, desto bättre kommer du tycka att den smakar

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Burritobowl
Burritowolen är den perfekta måltiden när du är sugen på något riktigt gott men inte vill spendera mycket tid i köket. Om du har överblivet ris i kylen går det på ett par minuter att slänga ihop. Det bästa med en buritobowl är att du...
Chialatte med vanilj
Hösten är här! Och då kan man behöva något värmande att mysa till det med. Denna chailatte med vanilj är perfekt om du vill ha något snabbt men som ändå sätter guldkant på vardagen.
Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Chili- & paprikarostade kikärtor med quinoa och avokadosallad
Denna härliga rätt blir en snabb och mättande lunch eller middag! På bara 30 minuter har du en måltid som är både kryddig, krämig och proteinrik.
Antal: