Grillad smörgås med avokadopesto i gruppen Recept / Snabblagat hos Green Warrior (recept_2018_09_30_2)

Grillad smörgås med avokadopesto

Hösten är här! Och med det kallare vädret väcks suget för varmare rätter. Denna grillade smörgås är perfekt en blåsig höstdag, antingen för sig själv eller som tillbehör till en mustig soppa.
Tillagningstid: 10 min  /  2 portioner  /  Av: Sanna Karlin

Ingredienser

1 sats krämig avokadopesto
1 tomat
2 nävar babyspenat
En halv rödlök
Tempeh
Några droppar liquid somoke
1 tsk sojasås
Paprikapulver, svartpeppar, vitlökssalt

8 skivor bröd, gärna med fullkorn och surdeg

Gör så här

Skiva din tempeh i strimlor. Blanda ihop kryddor, sojasås och liquid smoke till en marinad och pensla på tempehn. Tillsätt eventuellt lite vatten till marinaden om det behövs. Om du vill kan du steka tempehskivorna lite i en stekpanna, annars går det bra att lägga dem i smörgåsen som de är.

På en skiva av brödet, lägg spenat, skivad tomat och en ordentlig klick avokadopesto. Lägg sedan på den skivade tempehn och toppa med skivad rödlök och ännu en liten klick pesto.

Lägg ett till bröd ovanpå och grilla sedan dina smörgåsar i en smörgåsgrill eller grillpanna tills de fått fin färg och blivit härligt frasiga. Servera som de är eller som tillbehör till en härlig soppa, tex vår kärmiga tomatsoppa.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Burritobowl
Burritowolen är den perfekta måltiden när du är sugen på något riktigt gott men inte vill spendera mycket tid i köket. Om du har överblivet ris i kylen går det på ett par minuter att slänga ihop. Det bästa med en buritobowl är att du...
Chialatte med vanilj
Hösten är här! Och då kan man behöva något värmande att mysa till det med. Denna chailatte med vanilj är perfekt om du vill ha något snabbt men som ändå sätter guldkant på vardagen.
Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Chili- & paprikarostade kikärtor med quinoa och avokadosallad
Denna härliga rätt blir en snabb och mättande lunch eller middag! På bara 30 minuter har du en måltid som är både kryddig, krämig och proteinrik.
Antal: