Recept på Glutenfri grynmix Recept på Glutenfri grynmix från Green Warrior

Glutenfri grynmix

Eftersom ris innehåller en hög mängd arsenik som innebär en ökad risk att utveckla cancer är det klokt att minska mängden ris vi äter så mycket som möjligt. Här har vi komponerat ihop en grynmix som du enkelt kan ersätta ris med.
Tillagningstid: 20 min  /  1 sats  /  Av: Sanna Karlin  /  0/5

Ingredienser

Ungefär lika delar av:
Hirs
Vit quinoa
Röd quinoa
Teff
Bovete

Gör så här

Blanda ungefär lika stora delar av alla gryn i en större behållare. Rör runt så du får en jämn fördelning av alla gryn.

Använd grynmixen istället för ris. Koka ca 1 del dryn till 2 delar vatten i 10-15 minuter. Denna grynblandning är mer mättande och näringstät än ris, så du behöver inte koka lika stor mängd gryn. Testa dig fram till en lagom mängd.

Koka gärna en större sats gryn och förvara i luftät glasbutk i kylen, den står sig minst en vecka.

Om du vill veta mer om arsnikinnehållet i ris kan du läsa vår artikel Arsenikhalten i ris ökar risken för cancer.

Vill du läsa mer om våra gryner och spannmål som du kan använda istället för ris, klicka här för att läsa vår Grynguide.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Antal: 
Har du testat detta recept?
Lämna gärna ett betyg så fler kan se vad du tyckte om det!

Det här receptet har inga recensioner än. Bli först med att lämna ett betyg och få en digital vegokram!