Glutenfri grynmix i gruppen Recept / Tillbehör hos Green Warrior (recept_2018_09_18_25)

Glutenfri grynmix

Eftersom ris innehåller en hög mängd arsenik som innebär en ökad risk att utveckla cancer är det klokt att minska mängden ris vi äter så mycket som möjligt. Här har vi komponerat ihop en grynmix som du enkelt kan ersätta ris med.
Tillagningstid: 20 min  /  1 sats  /  Av: Sanna Karlin

Ingredienser

Ungefär lika delar av:
Hirs
Vit quinoa
Röd quinoa
Teff
Bovete

Gör så här

Blanda ungefär lika stora delar av alla gryn i en större behållare. Rör runt så du får en jämn fördelning av alla gryn.

Använd grynmixen istället för ris. Koka ca 1 del dryn till 2 delar vatten i 10-15 minuter. Denna grynblandning är mer mättande och näringstät än ris, så du behöver inte koka lika stor mängd gryn. Testa dig fram till en lagom mängd.

Koka gärna en större sats gryn och förvara i luftät glasbutk i kylen, den står sig minst en vecka.

Om du vill veta mer om arsnikinnehållet i ris kan du läsa vår artikel Arsenikhalten i ris ökar risken för cancer.

Vill du läsa mer om våra gryner och spannmål som du kan använda istället för ris, klicka här för att läsa vår Grynguide.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Fröknäcke
Detta glutenfria fröknäcke passar perfekt som tilltugg till soppor och grytor. Ett gott pålägg är mosad avokado och chili.
Glutenfri grynmix
Eftersom ris innehåller en hög mängd arsenik som innebär en ökad risk att utveckla cancer är det klokt att minska mängden ris vi äter så mycket som möjligt. Här har vi komponerat ihop en grynmix som du enkelt kan ersätta ris med.
Klassisk rödbetssallad
Rödbetssallad är en klassiker på julbordet, och det är superlätt att göra en vegansk version. Dessutom är den jättegod! Passar lika bra på jultallriken som på smörgåsen.
Krämig avokadopesto
Denna härliga avokadopesto kan användas till allt från pasta och zucchininudlar till grillade smörgåsar och dipp för grönsaker eller kex. Perfekt om du vill ha en sås med mycket smak men med minimal tillagningstid.
Antal: