Har du tänkt på att...

Live like there is a tomorrow

"Lev varje dag som att det är din sista" är ett ordspråk som vi alla säkert hört ett flertal gånger under våra liv. Och även om jag fullständigt håller med om att vi ska fokusera på vad som är viktigt, att lära oss prioritera och inte slösa bort vår tid på onödiga saker, så tycker jag att detta ordspråk är helt fel. Om vi faktiskt bara hade en dag att leva, vem skulle arbeta? Vem skulle äta nyttigt eller träna? Och hur lyckliga skulle vi faktiskt känna oss när vi visste att våra timmar var räknade, även om vi spenderade den med de/det vi älskar?

Istället tycker jag vi borde tänka helt tvärt om. Lev som att det faktiskt finns en morgondag! För de flesta av oss har vi hundratals, förhoppningsvis tusentals av morgondagar framför oss, och jag tycker vi borde göra det mesta av dem!

Våga drömma. Våga planera och bygga upp din framtid. Hitta ett jobb som du älskar, eller åtminstone tycker om. I större delen av ditt liv kommer du spendera majoriteten av dina vakna timmar på jobbet, så se till att välja väl. Det är aldrig för sent att göra ett byte!

Fokusera på vad som gör dig lycklig, och lägg mindre vikt av andras och samhällets förväntningar på dig. Omringa dig av människor om stöttar dig och sprider positiv energi. Människor som ständigt motarbetar dig och bara är negativa förtjänar inte din tid eller ditt sällskap. Fokusera på kärleksfulla relationer med ömsesidig respekt. Klipp kontakten med andra som inte ger dig sann lycka.

Lev ett hälsosamt liv med en sund kost och regelbunden träning. Se till att få tillräckligt med sömn så att din kropp får återhämta sig ordentligt. Hitta balansen mellan ditt arbete, dina relationer och dina passioner. Ta till vara på den tid du har och se till att den tiden blir så lång och bra som möjligt. Vi är långdistanslöpare på livets långa väg. Ta hand om dig idag så att du kan ha ett fantastiskt imorgon!



(3:35)

No alcohol, no weed, no cigarettes, no e's
No milk, no cheese, no eggs, no meat
Just meditation and peace, red lentils, chick peas
Good workout, good sleep, more sunshine, light breeze

Din hälsa är ingen demokrati

Idag vill jag tipsa om en väldigt tänkvärd video på YouTube som Fully Raw Kristina laddat upp. Den handlar om food bullies och hon pratar om några av sina erfarenheter av motstånd från andra som hon genomgått under de 9 år som hon ätit raw. Jag tyckte att denna video var väldigt intressant, speciellt med hur hon beskriver en typisk food bullie i början av videon.

Anledningen till att jag ville dela denna video med er är att den passar in på så många av oss. Om man på något vis utmärker sig med den kost man äter och bryter mönstret från "standardkosten" så är det ofta man möter motstånd från andra. Gör man olika matval för sin hälsas skull kan det oftast ses som att man inte har någon "giltig" anledning att välja bort vissa livsmedel. Detta har jag sett i flera olika situationer, vare sig man är vegan, vegetarian eller tex LCHF. Att inte ta en kaka till kaffet bara för att man inte vill äta socker blir ofta inte accepterat hos andra i fikasällskapet utan man får kommenterar som "Men EN kan du väl ta? Det gör väl inget!". Men att istället vara glutenintolerant gör att man helt plötsligt får en "giltig" anledning att avstå.

Jag tycker det är väldigt synd att när man på något vis prioriterar sin hälsa genom den kost man äter så är det så mycket svårare att förstå för andra än att man tex tränar. Och som sagt, oavsett på vilket sätt man sticker ut från mängden. Det viktigaste och bästa du kan göra är att stå fast vid dina beslut och prioritera dig själv framför andras åsikter. Säg "Nej tack" till kakan om du inte vill ha den istället för att låta dig övertalas. Känn dig säker i dig själv och i dina beslut. Bara du ska få bestämma vad du väljer att äta. Din kost och din hälsa är inte en demokrati. Stå på dig!

Här kommer videon om ni vill ha lite inspiration och hjälp med att hantera nära och kära i din omgivning som medvetet eller ej försöker sätta käppar i hjulet för din resa till en bättre hälsa!

Ät efter säsong!

Här i Sverige har vi privilegiet att kunna njuta av mängder av vackra, utsökta frukter och grönsaker, både från vårt eget avlånga land och från omvärlden. Dessa näringskompakta livsmedel är enligt min mening det absolut bästa vi kan äta för att ge våra kroppar den kärlek och respekt de förtjänar, och att äta efter säsong ger extra mycket smak samtidigt som vi också kan hålla nere våra matkostnader.

Jag hittade denna bild för ett tag sedan och tänkte att den kunde vara värd att dela med sig av! Här kan ni enkelt se när några olika frukter och grönsaker är i säsong:

Januari: Avokado, blodapelsin, grapefrukt, broccoli, kiwi, brysselkål, sparris, äpplen (Sverige) och vindruvor

Februari: Grapefrukt, mango blodapelsin, purjolök, blomkål, ananas, vindruvor, broccoli, kiwi, citron och spetspaprika

Mars: Aubergine, grapefrukt, ananas, kiwi, plommontomat, mango, anjoupäron, purjolök och blomkål

April: Aubergine, lök, plommontomat, ananas, mango, vindruvor, sparris, paprika, purjolök och romansallat

Maj: Rabarber (Sverige), galiamelon, paprika, lök, zucchini, ananas, sparris, morot, nektarin, småtomater (Sverige) och vitkål

Juni: Majs, melon, zucchini, lök, ananas, morot, vattenmelon, nektarin, persika, aubergine, rabarber (Sverige) och romansallat (Sverige)

Juli: Purjolök, vitkål (Sverige), nektarin, persika, vattenmelon, broccoli (Sverige), melon, lök (Sverige), morötter (Sverige), majs och blomkål (Sverige)

Augusti: Nektarin, persika, melon, plommon (Sverige), purjolök (Sverige), zucchini (Sverige), rödbetor (Sverige), majs (Sverige), avokado, äpplen (Sverige) och broccoli (Sverige)

September: Broccoli (Sverige), rotsaker (Sverige), päron, äpplen (Sverige), avokado, majs (Sverige), körsbärstomater, plommon (Sverige), purjolök (Sverige) och svamp (Sverige)

Oktober: Sparris, äpplen (Sverige), päron, rotsaker (Sverige), kiwi, satsumas, körsbärstomater, plommon, brysselkål och aubergine

November: Brysselkål (Sverige), äpplen (Sverige), päron, citron, mango, satsumas, physalis, spetspaprika, rotsaker (Sverige) och rödkål (Sverige)

December: Apelsiner, grapefrukt, klementiner, citron, äpplen (Sverige), kiwi, päron, grönkål (Sverige), brysselkål (Sverige), morot (Sverige) och rödkål (Sverige)

Äta nyttigt: Så lyckas du!

Vi står vid begynnelsen av ett nytt fantastiskt år och efter ett december fullspäckat av högtider, firande och aptitliga lockelser är det många av oss som reflekterar över vår kropps utseende och hälsa. Det flesta av oss har säkert, vid minst ett tillfälle, haft ett nyårslöfte i still med ”i år ska jag äta nyttigare!”. Vi käkar då sallad till lunch första veckan, men när helgen kommer ”unnar” vi oss något extra och efter en tid är vi tillbaka i samma gamla matvanor som vi egentligen ville bort ifrån.

Så, till dagens ämne. Hur lyckas man hålla i en hälsosam kosthållning? Här kommer en sammanfattning av mina 5 bästa tips!

1. Definiera vad ”nyttigt” innebär för DIG.

Beteckningen ”nyttigt” är tyvärr något väldigt subjektivt. Oavsett vem du frågar kommer förklaringen med sannolikhet vara något olika, ibland tillochmed som natt och dag. Det är viktigt att komma ihåg att detta är DIN resa. Utgå därför efter dig själv och ditt utgångsläge när du lägger upp din nya strategi.

En bra tumregel är att försöka hålla dig till så rena råvaror som möjligt. Fokusera på mycket frukt och grönsaker men skippa färdigpaketerad mat med tillsatta kemikalier, vitt raffinerat socker och olja. Bygg upp dina måltider utifrån färska ingredienser och håll dig borta från skräpmat, fika och godis.

Here’s how you do it: Ta papper och penna. På ena sidan, skriv upp allt det du vill äta mer av för att nå dina mål, och på andra sidan skriv upp allt det som du från och med nu vill utesluta från din kost. Detta är det enklaste sättet för dig att lägga upp din nya matstrategi på ett överskådligt vis.

2. Rensa skåpen!

Utifrån listan du nyss skrivit, gå igenom kyl, frys, skåp och lådor och GÖR DIG AV med allt som du bestämt dig för att du inte längre vill ha i din kost. Släng eller ge bort ALLT. Precis ALLT. På så vis ger du dig själv största möjliga chans att lyckas.

(bild skärbraäda lök)

3. Undvik frestelser

Att falla för frestelser är en av de största fallgroparna när det kommer till att hålla i en nyttig kost. Om du har ett paket av din favoritglass längst inne i frysen kommer du med sannolikhet vid något tillfälle bli för svag för att stå emot. Därför är det så viktigt att du rensar ut skåpen, men det är ännu viktigare att du inte köper hem sådant som du vet är dåligt för din hälsa och som du vet med dig att du inte kommer kunna stå emot.

Men fallgropar det finns det även gott om utanför hemmet. Om du har problem med att hålla dig borta från tex snabbmat, fika och alkohol, undvik sociala situationer där du kommer i kontakt med dessa frestelser. Häng inte med till krogen, föreslå andra ställen att träffa vänner än över en fika på ett mysigt kafé och ta med lagad mat till jobbet istället för att äta ute på lunchen. I början kan detta vara bra knep för att hålla dig undan de största fallgroparna.

4. Hitta den rätta takten

För de flesta kan målet med den optimala kosten kännas väldigt avlägset eller rent utav ouppnåeligt. Beroende på vart du startar har vi olika många hinder att ta oss förbi. Se därför till att hitta den rätta takten.

Ta resan till din optimala kost i flera steg, börja med de största problemområdena och arbeta dig succesivt fram till ditt slutliga mål. För vissa fungerar det bättre att direkt helt utesluta allt du inte längre vill ha i ditt liv, och om så är fallet är det bara at tuta och köra, men för de flesta är sannolikheten större att lyckas om vi delar in sträckan i etapper.

Oavsett vilken takt du väljer är det allra viktigaste att du kommer ihåg VARFÖR du gör dessa ändringar. Påminn dig själv dagligen om att du gör det bästa för din kropp, din hälsa och din framtid. Fokusera på att varje dag fatta bättre matbeslut än dagen innan och låt ingen fälla krokben för dig längst vägen. Kom ihåg att du genom beslutet att äta nyttigt gör det bästa du kan för din kropp och låt inte andras åsikter eller rädslor avskräcka dig från att nå DITT mål. Stå på dig!

(bild skärbräda förgglad gryta)

5. Var kreativ!

Att ”ge upp” maträtter eller produkter som du är van att äta är för många svårt trots att de vet att denna mat inte alls är bra för hälsan. Istället för att fokusera på det du från och med nu vill exkludera från din kost, tänk positivt och gläds över alla nya möjligheter att upptäcka nya smaker och ingredienser som du tidigare kanske aldrig testat. Var kreativ och testa nya rätter! Ju mer ny nyttig, fantastisk, smakrik mat du hittar att lägga till i din matlagningsrepertoar, desto lättare kommer det vara att utesluta allt skräp som du vill bli av med. Om du vågar testa dig fram bland nya recept, smaker och ingredienser lovar jag att du kommer hitta en helt ny värld av smakupplevelser!

Jag hoppas detta kan vara till hjälp för alla er där ute som är på er egen resa. Låt oss tillsammans göra 2017 till det bästa matåret någonsin!


Just nu visas nyhet 1 - 4 av totalt 4.