Vad är en växtbaserad kost?

Ni som är bekanta med min blogg vet att jag förespråkar en växtbaserad kost, men vad innebär detta egentligen? Den kost jag följer brukar på engelska kallas ”a whole foods plant based diet”, vilket innebär att man äter mat från växtriket, till största delen i dess ”hela” form. Man utgår från hela ingredienser för att laga sina måltider, så som frukt, grönsaker, råris, potatis, baljväxter, nötter och frön.Författare: Sanna. Publicerad: 2015-07-09.

I största möjliga mån undviker man processad mat, det vill säga färdiga produkter som är sammansatta av flera olika ingredienser och/eller mat som förändrats från sin ursprungliga form med hjälp av mekanik eller kemikalier.

”Hela” ingredienser

Att utgå från ”hela” ingredienser innebär att man köper råvaror som är i samma form som om man tagit det direkt från naturen, t.ex. ett äpple. När du köper ett äpple i affären är det i samma stadium som om du skulle plockat det direkt från ett träd, medan äppelmos har genomgått stora förändringar för att gå från äpplet i sin hela form till att hamna i mosad form i en glasburk. I äppelmoset har det dessutom tillsatts flera andra ingredienser och ämnen, tex socker och konserveringsmedel, det är inte längre en hel, ren råvara.

När man utgår från hela råvaror har matkällan sin perfekta form, ett komplett paket bestående av balanserade värden av kolhydrater, fett och protein. Dessutom innehåller de sina originalvärden av vatten, vitaminer och mineraler. Denna typ av mat är den som vår kropp har lättast att hantera och ta upp näring ur och som lättast omvandlas till energi.

Självklart kan du köpa tex fryst frukt eller grönsaker som skurits i mindre bitar, denna typ av ”förändring” påverkar inte råvaran i sin helhet utan näringsbalansen är fortfarande intakt.

Processad mat

Det finns olika grader av processad mat, där vissa är värre än andra. Vitt ris, vetemjöl och olja är några exempel där enbart vissa delar av ursprungsingrediensen bevarats, medan resten på mekanisk väg sorterats bort. Dessa matvaror har då mist sitt kompletta näringspaket och består istället av en koncentrerad form av en eller några delar av sitt ursprungliga jag. Detta gör att kroppen har svårare att ta åt sig näringen och maten kan även bli svårare att smälta och förbruka som energi.

Färdigmat, bakverk och det mesta som säljs i kartong/burk/flaska är processad mat. Ofta är dessa även en blandning av andra processade ingredienser, så som mjöl, olja och socker. Kakor, glass, godis, pulverprodukter och färdiga såser/dressingar är något som man i 99 av 100 fall borde se upp med.

Själv äter jag vissa former av processad mat, men jag försöker hålla mig till matvaror som innehåller så få ingredienser som möjligt och som inte är allt för långt taget från sitt ursprung. Det som jag brukar köpa är tex passerade tomater, som enbart är tomater som värmts och mosats, samt rårispasta, där riskornets i sin hela, ursprungliga form malts ner och formats till spagetti eller makaroner. Ingen av dessa produkter har några övriga tillsatta ingredienser, utan består enbart av tomat och råris.

Denna typ av matvaror är så klart ingenting man måste använda sig utav om man inte vill, men det är ingenting som jag personligen finner som ett problem i min kost. Däremot håller jag mig borta från olja och socker som är några av de mest processade livsmedlen inom matlagning. Vissa gånger äter jag bröd, men i största möjliga mån håller jag mig borta från gluten, både för att det är processat och för att det är inflammatoriskt för kroppen.

Sammanfattning

För att få optimala resultat med en växtbaserad kost, håll dig till hela råvaror som behållit sin ursprungliga, naturliga form. Kombinera frukt, grönsaker, ris, potatis, baljväxter, nötter, frön och kryddor till fantastiska smaksensationer som ger dig en perfekt balans av näringsvärden samtidigt som du får bra matsmältning och mängder av energi.

Vill du veta mer om hur du guidar dig fram i matbutiken efter rätt råvaror, läs gärna denna korta artikel av doktor Thomas Campbell på Forks Over Knifes hemsida