Varm höstsallad med morötter, sparris och pumpakärnor i gruppen Recept / Snabblagat hos Green Warrior (recept_2018_09_18_32)

Varm höstsallad med morötter, sparris och pumpakärnor

Mjuka morötter och knaprig sparris möter groddar och rostade pumpakärnor i denna enkla men mättande rätt.
Tillagningstid: 30 min  /  2 portioner  /  Av: Daniel Askås

Ingredienser

3 stora, eller 6 mindre morötter
12 sparrisar
Salladsmix
Alfalfagroddar

Lönnsirap
Pumpakärnor
Svartpeppar

Dressing:
1 avokado
Tahini
Vatten
Lönnsirap
Salt

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj 3 stora morötter och skär av toppen.

Dela morötterna på längden så du får 6 st avlånga morotshalvor. Placerad dom på bakpappersförsedd plåt i mitten av ugnen och sätt timern på 30 min.

Koka upp vatten i en kastrull och lägg sedan i 12 sparrisar och låt koka i ca. 5 minuter.

Lägg sedan sparrisarna på en separat plåt och placerad dom i ugnen när det återstår 15 minuter på timern.

Dags att göra dressingen; dela en avokado och ta ur kärnan, ta ur köttet med en sked och lägg i en skål, ha i 1 dl tahini, 1 dl vatten, 1 msk lönnsirap och lite salt. Vispa med visp och tillför vatten efterhand för att få önskad konsistens.

När morötterna och sparrisen är färdigstekt, ta ut dom för att svalna lite. Lägg ca. 1 dl pumpakärnor på en plåt och placera den mitt i ugnen i ca. 5 minuter, ta ut när dom har skiftat färg (ha dom inte inne för länge).

Lägg morötter och sparris på en tallrik, häll över lite lönnsirap och krydda med svartpeppar.

Servera med sallad och groddar. Sprid över dressing i önskad mängd.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Burritobowl
Burritowolen är den perfekta måltiden när du är sugen på något riktigt gott men inte vill spendera mycket tid i köket. Om du har överblivet ris i kylen går det på ett par minuter att slänga ihop. Det bästa med en buritobowl är att du...
Chialatte med vanilj
Hösten är här! Och då kan man behöva något värmande att mysa till det med. Denna chailatte med vanilj är perfekt om du vill ha något snabbt men som ändå sätter guldkant på vardagen.
Chiapudding med bär & frukt
Denna chiapudding är superenkel och passar perfekt som frukost, mellanmål eller efterrätt. Krämigheten från kokosmjölken bryts av med syrligheten från bären och frukten och chiafröna är fullproppade med nyttigt omega 3.
Chili- & paprikarostade kikärtor med quinoa och avokadosallad
Denna härliga rätt blir en snabb och mättande lunch eller middag! På bara 30 minuter har du en måltid som är både kryddig, krämig och proteinrik.
Antal: