Recept på Risnudlar med edamame och jordnötsdressing Recept på Risnudlar med edamame och jordnötsdressing från Green Warrior

Risnudlar med edamame och jordnötsdressing

Detta är en snabb och fräsch rätt som passar perfekt till lunch. Den syrliga jordnötsdressingen ger en härlig smak till de annars ganska så anonyma risnudlarna. Du kan även toppa rätten med lite avokado och färsk chili.
Tillagningstid: 15 min  /  2 portioner  /  Av: Sanna Karlin  /  0/5

Ingredienser

200 g risnudlar
2 dl edamamebönor (gröna sojabönor)
4 salladslökar
1 msk jordnötssmör
1 msk cashewsmör (kan ersättas med annat nötsmöt, tex mandelsmör eller mer jordnötssmör)
1/4-1/2 lime
2 msk sojasås (glutenfri finns)
Svartpeppar, salt, chiliflakes, ingefära
Sesamfrön
Färsk korriander
Vatten

Gör så här

Strimla salladslökarna och tina edamamebönorna. Ställ åt sidan.

Gör dressingen genom att blanda jordnötsmör och annat nötsmör i en skål. Om nötsmören inte är rinniga i konsistensen, tillsätt en tesked kokande vatten och rör om. Tillsätt så mycket hett vatten det behövs för att kunna blanda ihop nötsmören utan att det klumpar sig, men ha inte i mer vatten än nödvändigt.

Tillsätt sedan limejuice, sojasås och kryddor i dressingen och rör om ordentligt.

Hetta upp en kastrull eller stekpanna och rosta sesamfröna. Om du vill kan du skippa rostningen och bara använda sesamfröna som de är, men det ger mer smak om de fått lite gyllenbrun färg.

Koka upp vatten och tillsätt risnudlarna. De behöver bara vara i hett vatten i ca 2 minuter innan de är klara.

Sleva upp de kokta risnudlarna i två tallrikar och toppa med edamamebönorna och salladslöken. Ringla dressingen över nudlarna och garnera med de rostade sesamfröna och färsk korriander.

Pssst!

  • Dela

Upptäck fler spännande recept

Antal: 
Har du testat detta recept?
Lämna gärna ett betyg så fler kan se vad du tyckte om det!

Det här receptet har inga recensioner än. Bli först med att lämna ett betyg och få en digital vegokram!